Underviktig? Se över dina matvanor…

(Gästinlägg)

Att lida av undervikt kan bidra till ett dåligt självförtroende. Det kan även vara direkt ohälsosamt och skada skada dig fysiskt. Här nedan kommer jag gå igenom flera tips för hur du ska kunna bemästra din undervikt och successivt öka, gram för gram.

 

Debatten om att gå ner i vikt är betydligt större än det motsatta, att gå upp vikt. Knepen för att gå ner i vikt fort slutar alltid med kost och motion. Detsamma gäller för viktuppgång. För att gå upp i vikt fort och samtidigt må bra fysiskt, så måste man kombinera motion & kost. När det kommer till kost så måste ditt dagliga kaloribehov understiga den mängd du stoppar i dig, ganska logiskt va? Ponera att jag gör av med 2000 kalorier varje dag, stoppar jag då i mig 1800 kalorier så är det inte konstigt att man inte ser någon viktökning. Därför måste man först och främst se över kosten. Lägg därför upp ett personligt kostschema där du adderat större mängder råvaror med mycket kolhydrater, såsom: ris, pasta och potatis. Det finns även kosttillskott du kan använda som hjälpmedel till din aktiva träning. Ett tillskott som är proppat med kolhydrater och proteiner låter kanske som en bra idé? Då är en gainer något du bör testa.

Att lyfta skrot är också något som ganska logiskt ökar din vikt, då muskulaturen växer. Viktigt är ju då att detta görs på ett korrekt sätt eftersom det oftast rör sig om relativt tunga vikter kontra din egna vikt. Därför kan det vara bra att skaffa sig en träningspartner, alternativt en personlig tränare ”PT” för att öva upp tekniken till en början.

 

/ Thomas

Thomas är en gästbloggare på min sida, kul med lite andra inlägg än mina egna. Hoppas ni tyckte om det han skriver. Kanske kommer det mer med tiden 🙂 

 

Facebook Comments
Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers:

Coperight @sussi - sussisfitness