Träningsmotivation

Ibland söker jag efter motivation att träna, framförallt nu när jag inte får och kan träna som jag vill. Jag läser tidningar och bloggar, kostprogram och pratar med allt vad PT, träningskompisar och träningsvägledare heter. Jag måste ha kvar den motivation och inspiration som finns. Jag har den här och är också väldigt målmedveten. Jag vill orkar ha motivationen kvar till efter operationen. Det är då den ska utnyttjas till max och jag ska komma tillbaka till den ”form” som jag vill vara i. När jag idag var ute och läste olika bloggar fann jag 10 tips till träningsmotivation, det var 10 enkla tips som jag vill dela med mig av. Kan vara bra för Er som håller på att tappa motivationen eller försöker finna den för att börja träna. 

Min favorit är : PLOCKA FRAM DEN SKÖNA KÄNSLAN!!

Träna det du gillar – tycker du inte träningen är rolig kommer du förr eller senare lägga av. Testa runt bland olika träningsformer för att hitta din favorit. Du behöver inte tokskratta på varenda träningspass, men det ska finnas något med den träning du utför som tilltalar dig.

Lägg träningen på en rimlig nivå – en nivå som ska vara anpassad för dig och ditt liv. Hur många gånger i veckan har du tid att träna? När passar det bäst? Planera din träning och ta dig inte vatten över huvudet. Kan du träna två gånger i veckan är det jättebra! Satsa inte på fem om det inte känns rimligt just nu, då blir du bara besviken på dig själv. Bli istället glad om du någon vecka får till ett extra träningspass.

Varför tränar du? – Att veta varför just DU går och tränar kan ge en extra spark i baken de dagar då motivationen tryter. Har du mål med din träning blir det lättare att genomföra även jobbiga träningspass.

Skriv upp tydliga mål och delmål – när du vet varför du tränar, skriv upp tydliga mål som känns roliga att kämpa mot. En kanske blir motiverad av att bestämma sig för att om tre månader ska jag kunna göra 10 armhävningar på tå, en annan vill kunna leka med sina barn utan att bli andfådd. När du når ett mål, belöna dig själv! Kanske nya träningskläder eller ett spabesök?

Gör något oväntat – gå inte i samma banor hela tiden. Det blir tråkigt. Träning kräver variation för att vara bra och förutom att bara justera vikter, repetitioner eller längd på intervaller – testa en ny sport – gå en kurs i simhopp – vad som helst, bara för att testa något annat och hitta ny glädje i sportandet.

Bra kläder och skor – det är skönare att träna i anpassade kläder som är gjorda för träning. Det finns bra plagg i olika prisklasser. Skorna skulle jag dock satsa lite mer på och inte köpa första billiga paret. Testa olika modeller i affären, prata med expediten och berätta vad du ska träna så får du råd på vägen.

Träna tillsammans – träna med en kompis, kollaga eller partner. Har du ingen du kan träna med, kanske finns det någon som du brukar träffa på gymmet. Våga ta kontakt och fråga om ni ska träna tillsammans. Ni lär er av varandra och motiveras av varandras träning.

Musik, bloggar, tidningar, appar – hitta det som kan motivera dig att träna. Det finns massor av inspiration att få gratis eller till en låg kostnad.

Tänk inte så mycket – bara kör! Ibland analyserar vi väldigt mycket ”ska jag träna idag, ska jag inte” fram och tillbaka. Kanske har det varit en stressig dag och vi är lite trötta. Då kan det vara bra att bara säga till sig själv ”nej, jag har bestämt att jag ska träna – nu gör jag det”. Undantaget är såklart om du känner dig sjuk/hängig, men annars, bort med latheten och gå och träna.

Plocka fram den sköna känslan – den känsla som kommer efter ett fantastiskt träningspass. Visualisera den känslan och kom ihåg att om en timme kan du känna precis så. Bara du går och tränar nu!

 

Lycka till!!

 

Tagged on:
Coperight @sussi - sussisfitness